Dance alone to discover who you are.

Dance with others to see who you are with.

Dance in a group to discover your place

Gabrielle Roth

Keep dancing in times of chaos!

5Ritmes is een uit Amerika afkomstige dans workout en een meditatie tegelijkertijd.

De elkaar opvolgende ritmes Vloeiend, Staccato, Chaos, Lyrisch en Verstild vormen samen een golf van energie, een Wave. Het dansen van deze vijf ritmes laat je energie doorstromen, ontspannen en vitaliseren.

Iedereen is welkom en beweegt op de eigen manier. Je kan dansen binnen je eigen fysieke mogelijkheden. Het spreekt vanzelf dat je goed zorgt voor jezelf en luistert naar je eigen grenzen.

Iedereen kan 5Ritmes dansen. Hoe je fysieke conditie of wat je leeftijd is, het maakt niet uit. Deze dansmeditatie is geschikt voor iedereen: ‘If you have a body, you can dance!’ – Gabrielle Roth

Volg tijdens de les je eigen beweging ongeacht hoe het eruit ziet, denkt en voelt. Er is geen choreografie, er zijn geen pasjes te leren, het gaat niet om je looks. Alles is energie die je kan dansen, die in je dans workout brandstof is om nog een stapje verder te gaan. Van elk ritme kan je leren en elk ritme vormt een spiegel voor je dagelijks leven: volg jij je flow? kan je goed focussen en grenzen bewaken? kan je omgaan met chaos? levenskunstenaar zijn? verstillen en vertragen?

Gabrielle Roth ontwikkelde de 5Ritmes in de jaren zeventig. Zij zag hoeveel mensen in hun hoofd leven en hoe uitdagend en eenvoudig tegelijkertijd het is om uit je hoofd in je lijf te komen. Je lijf wilt niets liever dan in beweging komen zonder dat je mind ertussen zit.

Elke les is anders: jij bent anders, en ook de andere dansers, de muziek, het thema, en ik als docent. Tijdens de les starten we altijd met een lichaamsgerichte meditatie (Bodyparts). Je krijgt inspiratie voor je dans en ik begeleid je in het dansen van de vijf ritmes. We eindigen altijd met een korte stille meditatie.

Tell me more about 5Rhythms...

Met dank aan Jup Jansonius

Met dank aan Jup Jansonius

Vloeiend

vloeiend 5 ritmes Pauline van Hezik

Let it in.

Dit eerste ritme brengt je in contact met je zwaartekracht. De dans ontstaat in je voeten en brengt een cirkelende, doorgaande beweging teweeg zonder begin of einde. Je beweegt vanuit de grond onder je voeten en kan daarin steeds meer ontspannen. Je gaat erop vertrouwen dat je jezelf kan dragen.

Fysieke focus: voeten en inademing

Staccato

staccato 5 ritmes Pauline van Hezik

Let it out. 

In dit tweede ritme ontstaat meer energie. Je zult merken dat uit de vloeiende beweging als vanzelf behoefte ontstaat aan richting en focus. De bewegingen worden meer hoekig en lineair met een begin en een einde. Het brengt vitaliteit teweeg en nodigt innerlijke en fysieke kracht uit. Er ontstaat meer passie.

Fysieke focus: heupen, romp en schouders en uitademing

Chaos

chaos 5 ritmes Pauline van Hezik

Let it go. 

Dit derde ritme is het energetische hoogtepunt van de dans. De muziek gaat sneller en wordt uitdagender om op te bewegen. Het is nodig om je denken los te laten en in overgave te gaan door steeds sneller te bewegen. Er is geen vaste vorm. De dans is creatief en onvoorspelbaar. Je bevrijdt je van vastzittende patronen en ervaart je vitaliteit op en top.

Fysieke focus: ruggengraat, nek en hoofd; de adem is onregelmatig en snel.

Lyrisch

lyrisch 5 ritmes Pauline van Hezik

Let it free 

In het vierde ritme worden je bewegingen lichter na de grote schoonmaak van het derde ritme Chaos. De intensiteit van je dans en de muziek neemt af. Je ervaart steeds meer ontspanning en je moeiteloze en natuurlijke beweging gaat steeds meer toenemen.

Fysieke focus: Handen, armen, borstgebied; de ademhaling herstelt zich

Verstild

stil 5 ritmes Pauline van Hezik

Let it be. 

Het vijfde ritme is het laatste ritme. Hier herstel je van de fysieke inspanning. Je bewegingen gaan vertragen . Je laat je ademhaling zich steeds meer verbinden met je bewegingen. Je integreert de ervaringen die je in de dans work out hebt gehad. Je lichaam komt tot rust.

Fysieke focus: Cooling down van de dans workout; ontspannen ademhaling

We are learning that we are the ocean and

that we have room for the waves

Tara Brach

IMG_9162

Tien tips voor op de dansvloer

  • Vertrouw op de kracht van elk van de vijf ritmes
  • Laat je lijf spreken
  • Keer 1000x terug naar je adem en bewegende lijf
  • Zorg goed voor jezelf, luister naar je lijf
  • Eer je eigen dans, er is geen goede of foute dans
  • Respect voor je proces en dat van anderen, ga niemand redden
  • Drink veel water
  • Zet je telefoon op Stil
  • Vraag als je over de muziek wilt weten, geen Shazam gebruik
  • Geniet!

The dance is not where we loose ourselves, but where we find ourselves  Gabrielle Roth

Wil je op de hoogte blijven?

Something went wrong. Please check your entries and try again.